ALLMÄNNA VILLKOR – JEMTLANDER AB
1 ALLMÄNT
Vi som tillhandahåller sajten www.jemtlander.se (”Sajten”) är Jemtlander AB, org. nr. 559059-0062, 832 51 Frösön (”Jemtlander”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Jemtlander.För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, prenumeration på vårt nyhetsbrev eller registrering av användarkonto hos oss, godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.Vi har rätt att ensidigt ändra dessa allmänna villkor för Sajten (”Allmänna villkor”) och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på Sajten.
1.1 Konsumentskydd
1.1.1 Försäljning i Sverige
Jemtlander AB (organisationsnummer 559059-0062) följer bestämmelserna enligt Svensk lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59), Konsumentköplagen (SFS 1990:932) och Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) för alla köp genom www.Jemtlander.com.
1.1.2 Försäljning till andra EU Länder
Jemtlander AB (organisationsnummer 556538-1885) följer bestämmelserna enligt rådande EU lagstiftning.
1.2 Priser och Avgifter
Alla priser på www.Jemtlander.com är inklusive svensk moms. Om paketet inte hämtas ut tillkommer en avgift på 200 kr för returkostnaden tillbaka till Jemtlander AB.
2 KONTAKTA OSS
Du kan kontakta oss via mejl på info@jemtlander.se. Skriv gärna ditt ordernummer och namn om du har en orderfråga. Inkludera även ditt telefonnummer om du vill bli uppringd.
3 ORDERBEKRÄFTELSE OCH KVITTO
När du gjort din beställning på Sajten kommer du att få ett e-postmeddelande med en orderbekräftelse. Om du inte får någon e-post, titta gärna i din skräppost. Om du inte hittar det där kan det bero på att du har angett fel e-postadress. Kontakta då oss på ovan angivna kontaktuppgifter, se punkt 2.
4 PRISER
Våra vid var tidpunkt gällande priser framgår av våra prisuppgifter på Sajten.Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna för våra produkter i förhållande till omständigheter som vi inte råder över, exempelvis ändringar i råvarupriser, valuta, skatt, avgifter eller liknande. I priserna ingår svensk moms med 25 procent. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp.Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.
5 LEVERANS
5.1 Fraktkostnad
Fraktkostnaden anges i kassan.
6 BETALSÄTT
Aktuella betalsätt anges i vår webshop
7 ÅNGERRÄTT OCH ÅTERBETALNING
Du har som kund enligt lag 14 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan. Varan ska returneras i samma skick som du fick varan om du av någon anledning inte är nöjd.Vid retur står kunden för returfrakt, dvs. kunden står för kostnaden för frakten av varan från kunden tillbaka till oss.Instruktioner vid utnyttjande av din ångerrätt: Om du vill returnera din vara är du välkommen att mejla oss på info@Jemtlander.se och uppge ordernummer och vad du vill returnera.
Vi ber dig att packa varan ordentligt, om möjligt i originalförpackningen samt ett skyddande transportemballage som är likvärdigt det som varan levererades i till dig, samt skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från att du meddelat oss att du vill returnera ditt köp. Vi kommer att återbetala hela beloppet som du har betalat, inklusive eventuell fraktkostnad för leverens av varan till dig. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning för varan kommer vi dock att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning. Vi återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt och varan är levererad tillbaka till oss.Det finns även ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av.
8 REKLAMATIONER
Trots noggrann kvalitetskontroll av våra leverantörer och varje produkt så kan det ändå inträffa att produkter i enstaka fall är defekta. Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. När du tar emot din vara rekommenderar vi dig därför att alltid kontrollera varan och notera eventuella avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) på frakthandlingen/handskannern, vilket då ska signeras av dig och chaufför. Samma förfarande rekommenderas vid hämtning av paket/gods hos paketombud/godsterminal.
Om du tar emot en vara som det är något fel på ber vi dig att så snart som möjligt kontakta kundservice på ovan angivna kontaktuppgifter, se punkt 2. Ange då ordernummer samt en beskrivning av ditt ärende och skicka gärna med bilder på den defekta varan där felet tydligt framgår, för snabbare hantering. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet ”inom skälig tid” efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet anses du alltid ha reklamerat felet inom skälig tid.Vi kontaktar dig normalt inom några dagar efter att vi har mottagit ditt ärende.
Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan skickar du den till den adress som framgår på retursedeln som skickats till dig. Du kan få retursedel antingen via e-post för utskrift eller brevledes. Retursedeln tejpas fast på kartongen som lämnas in hos ditt postombud. Vi står självklart för returfrakten samt frakt för utskick av nya varor eller reservdelar vid reklamationer.
Vid reklamation står du som kund för transportrisken. Det innebär att du står för att försändelsen inte tar ytterligare skador vid transporten tillbaka till leverantören, så packa varan väl. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln till dess att du har fått information om att varan har kommit fram till oss.När vi har mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Vid godkänd reklamation står vi för frakt och omkostnader kring varan du har reklamerat. Om vi bedömer att det inte rör sig om ett ursprungligt fel på varan kan vi komma att debitera dig för de undersökningskostnader och övriga kostnader som reklamationen har föranlett oss.
9 BEDRÄGERI
Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp om vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av Sajten.
10 FORCE MAJEURE
Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna Villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
11 TVISTER OCH TILLÄMPLIG LAG
Kontakta vår kundtjänst på ovan angivna kontaktuppgifter, se punkt 2, om du är missnöjd med någon vara som du har beställt från oss. Om du trots detta inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi gör inget åtagande om att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.Svensk materiell rätt gäller för dessa Allmänna Villkor.För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.
12 SYSTEMKRAV
För att kunna nyttja Sajten via din dator, mobiltelefon eller surfplatta krävs att du har installerat JavaScript och för att Sajten ska fungera optimalt krävs också att du har din dator, mobiltelefon eller surfplatta inställd på att tillåta cookies.
12.1 Cookies
En cookie är en fil som skickas från en websida, t.ex. www.Jemtlander.com, till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss.
Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning i vår webbutik. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.
13 TILLGÄNGLIGHET
Vår målsättning är att Sajten alltid ska fungera tillfredställande för dig som användare, men den levereras som den är och med den kvalitet den har. Vi kommer alltid att göra vårt bästa för att våra tjänster ska fungera på ett så bra sätt som möjligt för dig.